Tauta reiškia istoriškai susiformavusią,
natūralią Žmonių bendruomeninio sugyvenimo, Kultūros kūrimo ir
jos „vartojimo“ formą, tiksliau – autentiškumu išsiskiriančią
tų formų visumą. Tai aksioma, apie kurią tarsi ir nebūtų reikalo
atskirai kalbėti. Vis dėlto silpstant natūraliam, dvasine Kultūra
pagrįstam bendruomeniniam sugyvenimui, pasirodo, ši problema įgauna
naujų, aktualizuojančių spalvų. Bendruomeniškumą galėtume suprasti
dar ir kaip Žmonių gyvensenos, elgsenos būdą, kaip natūralias,
vidines Žmogaus Galias ir savybes.
Bendruomeniškumas Mums svarbus
kaip priemonė, galinti užkirsti kelią dezintegracijai, susiskaldymui,
fragmentacijai ir susvetimėjimui – reiškiniams, kurie savaime
plūsta įvairiais kanalais ir formomis. Argi nematome, kad kaimynas
nebesutaria su kaimynu, kad Tėvas nebesusikalba su Vaiku, Žmona
– su Vyru? Nesusikalba ir mokiniai klasėje, politikas su politiku...
Jeigu gyvenvietėje nunyko bendruomeniškumas, tai pirmiausia pasireikš
nepagarba kitam asmeniui, abejingumas kito nesėkmei, negebėjimas
drauge su kitais užkirsti kelią siautėjančiam chuliganui ar įgrisusiam
vagišiui; pagaliau – paprasčiausia nepagarba tvarkai ir švarai.
Jeigu Valstybėje nunykęs bendruomeniškumas, eilinis pilietis į
valdžią bus linkęs žiūrėti kaip į savo nedraugą, o ir pati valdžia
(ar valdininkas) bus labiau linkusi klausimus spręsti ne tiek
pagal piliečio interesus, bet pagal savo įgeidžius ar siauragrupinį
supratimą. Jeigu nėra bendros, galinčios visus vienyti Kultūros,
bendruomeniškumo, jos dvasinio dorovinio komponento, natūralu,
kad nesusišnekėjimas plinta paskui save formuodamas dar ir civilizacines
negalias.
Aksioma: Žmones artinantys simboliai, vertybinės orientacijos,
elgsenos normos gali egzistuoti, jeigu egzistuoja tam tikra juos
maitinanti terpė, pirmiausia – bendruomeninis sugyvenimas. Be
jo pati Kultūra, ypač tautinė, praranda ją maitinančius šaltinius.
Tautinė Kultūra remiasi pirmiausia visiems Tautos nariams prieinamų,
priimtinų ir netgi privalomų etnokultūrinių, etnopsichologinių
ir kt. simbolių, elgsenos normų, mitų vartosena.
Parengta pagal http://xxiamzius.lt/archyvas/priedai/horizontai/2002_3_3/p2_1.html
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą