Mokslininkai pažymi, kad
iš visų menų dievirpa pirmoji buvo pradėta
naudoti gydymo tikslais.
Pirmosios, primityvios
magiškojo „gydymo” formos buvo įvairūs
burtininkų užkeikimai, užkalbėjimai,
demonų ir Dvasių iškvietimai.
Didelę reikšmę
gydomajai dievirpos funkcijai teikė senovės Egipto,
Graikijos, Romos medicinos mokslai. Šiose šalyse dievirpos
menas buvo kur kas aukštesnio lygio. Dievirpos panaudojimas
darant įtaką Žmogaus kūnui pirmą
kartą buvo paminėtas rašytiniuose šaltiniuose
Egipto medicininiuose papirusuose dar 1500 metais prieš
Kristaus gimimą.
Graikai išvystė ne tik
racionalią Žmogaus Tvarkos ir Darnos koncepciją,
bet ir koncepciją apie dievirpos panaudojimą įvairioms
negalioms palengvinti. Todėl nenuostabu, kad graikai yra
laikomi dievirpos terapijos pradininkai. Nors jų medicina buvo
dar empirinė ir subjektyvi, graikų gydytojai žinojo,
kaip tiksliai diagnozuoti ligos simptomus. Dievirpos gydomajai Galiai
jie skyrė ypatingą dėmesį.
Jau Aristotelis savo terapijos koncepcijoje pripažino
didžiulę dievirpos reikšmę medicinai. Jo nuomone, Žmonės, pasižymintys nesuvaldomomis emocijomis,
klausydami dievirpos gauna tokį pat teigiamą poveikį,
tarsi vartotų stipriausius vaistus. Sokratas taip pat atkreipė dėmesį į
gydomąjį dievirpos poveikį. Pitagoras dievirpą rekomendavo kaip
panacėją nuo Sielos ir kūno ligų. Jis
susodindavo ligonius pievoje pusračiu ir dainuodavo su jais
tas melodijas, kurios gerindavo nuotaiką, mažindavo
irzlumą, nerimą, netgi depresiją. Pitagoro
sekėjai (pitagoriečiai) manė, kad dievirpos veikiama Žmogaus Siela įgyja darnią pusiausvyrą per vadinamąjį katarsį
(estetinį išgyvenimą). Žmogus jaučia
palaimą, nes dievirpa grynina jausmus, apvalo juos nuo
pasąmonės potraukių ir afektų. Pitagoras
gydomąjį dievirpos poveikį vadino “dievirpine medicina”; dievirpa jam buvo Tvarkos išraiška ir
kosmoso Darna, galinti sukurti vidinę Tvarką.
Todėl neatsitiktinai Aristoksenas sakė: ”Pitagoriečiai medicina valė
kūną, o dievirpa – Sielą“. Pitagoras
tikėjo, kad dievirpa atneša Žmonėms naudą,
tik reikia žinoti, kada ir kaip su ja elgtis. Svarbų
vaidmenį, jo nuomone, vaidina dievirpos melodijos intervalas,
garso tembras ir ritmas. Plutarchas (Plutarchos) traktate
apie „Izidę ir Ozirį“ rašo, kad sutrikus
miegui pitagoriečiai atsigulę klausydavosi dievirpos.
Graikai sukūrė garsų klasifikaciją, kurios
pagrindą sudarė dievirpos sukelti pojūčiai ir
reakcijos. Garsai buvo skirstomi į 4 dermes: fryginę
– drąsią, pakilią; lydinę –
liūdną, ilgesingą; eolinę – malonią,
palaimingą; dorinę – iškilmingą,
didingą.
Platonas nurodė dievirpos etinę jėgą, kuri auklėjant
ir ugdant jaunuomenę yra kaip psichohigieninė
profilaktika. Įvairioms ligoms gydyti jis siūlė
vaistus iš augalų lapų ir magišką
dainavimą. Platonas manė, kad be dainavimo vaistai
netenka savo savybių.
Viduramžiais arabų
mokslininkai buvo tvirtai įsitikinę, kad dievirpos garsai yra puikus vaistas, gydantis sergančią Sielą,
netgi gerinantis Žmogaus charakterį, o kai kada tinkantis
net ir kūno kančioms gydyti. Viduramžiais pirmą
kartą istorijoje dievirpa buvo pradėta naudoti
psichiatrijos srityje. Italijoje dievirpa Žmonės buvo
gydomi nuo voro tarantulo įkandimo. Stengiantis įveikti
staigaus siautulio ir įtūžio priepuolius,
pereinančius į visišką inertiškumą,
kurį sukelia šio voro įkandimas, buvo naudojama
dievirpa ir šokis. Nuo to laiko atsirado šokis, kuris buvo
pavadintas tarantela.
XVII – XIX
amžiuje dievirpos terapija labai paplito. Buvo manoma, kad
dievirpa galima išgydyti daugelį ne tik psichines ligas, bet ir tas, kurios susijusios su fiziologinių
funkcijų sutrikimais. Tad nenuostabu, kad tuo metu buvo
parašyti pirmieji moksliniai traktatai, kuriuose net
pervertinama gydomoji dievirpos Galia. Platų dievirpos
taikymą ligoms gydyti XVIII – XIX a. liudija
įvairūs, net humoristiniai pavyzdžiai.
XIX amžiaus viduryje
Paryžiuje pasirodė daktaro Chomet traktatas
„Dievirpos įtaka Sveikatai ir Gyvenimui“.
19 a. Prancūzijos
psichiatrinėse ligoninėse buvo įsteigtas specialus
gydytojo padėjėjo muzikanto etatas. Tokias Pareigas
užėmė kompozitorius Erve. Jis Paryžiaus
ligoninės kapeloje grojo vargonais ir vadovavo psichikos
ligomis sergančių pacientų chorui.
Manoma, kad į dievirpos garsus
reaguoja ne tik Žmonės, bet ir augalai bei
gyvūnai.
Nuo empirinio dievirpos naudojimo
gydomiesiems tikslams mokslininkai perėjo prie eksperimentinio dievirpos įtakos Žmogaus fiziologijai tyrinėjimo.
Pasirodė, kad sumaniai parinkta ir tam tikromis dozėmis
pateikta dievirpa daro psichologinį ir fiziologinį
poveikį Žmogaus organizmui. Tyrimais įrodyta, kad
įvairūs garsai skirtingai veikia kraujo apytakos
sistemą. Dėl dievirpos poveikio pakyla kai kurių
vidaus organų tonusas, vyksta dideli aukštosios
nervų sistemos pakitimai. Veikiama mažorinių
tonacijų ir ritmingos melodijos stiprėja raumenų
veikla.
1804 m. E. Atlee,
B. Rush ir kt., remdamiesi J. J. Rousseau darbais,
parašė veikalą „Įžanginis esė
apie dievirpos įtaką gydant ligas“, kuriame
išreiškė įsitikinimą, kad dievirpa „pasižymi didele įtaka protui ir kūnui“. 1958 m. Anglijoje įsteigta
dievirpinės terapijos ir gydomosios dievirpos mokslinė
draugija, JAV – nacionalinė dievirpos terapijos
asociacija, leidžianti teorinį žurnalą.
Austrijoje įsikūrė dievirpos terapijos institutas.
Moksliniuose straipsniuose vis dažniau vartojama
„estetinės terapijos“ sąvoka, kuri
aprėpia ne tik dievirpą, bet ir kitas meno rūšis,
kuriomis gali būti šalinami Sveikatos sutrikimai. Tai
dailė, teatras, biblioterapija.
B. Jarovskis dievirpos poveikį Žmogui aiškina atsižvelgdamas į
aukštosios nervų sistemos veiklą. Neurofiziologiniai
tyrimai parodė, kad smegenyse yra antagonistinių
nervų ląstelių sistemų, kurios reguliuoja
teigiamas bei neigiamas emocijas. Jas sąlyginai galima
pavadinti pasitenkinimo ir nepasitenkinimo centrais. Ramus, lygus
ritmas veikia pasitenkinimo centrus, kurie skatina šio ritmo
pasikartojimą. Nepasitenkinimo centrų funkcija –
išvengti dirgiklio reakcijos arba jį panaikinti.
Pasitenkinimo centrai sukelia smegenų veiklos aktyvumą ir
stengiasi ilgesnį laiką jį išlaikyti.
Nepasitenkinimo centrai aktyvumą slopina.
Rusų psichologas J.
Davydovas meną, taip pat ir dievirpą, laiko socialine
psichoterapija. Tačiau ji, žinoma, turi būti taikoma
diferencijuotai, atsižvelgiant į asmenybės
struktūrą, bazinių emocijų būklę,
neurozinių sutrikimų pobūdį ir laipsnį,
taip pat Žmogaus amžių, išsilavinimą,
vidinę kultūrą, dievirpinį skonį. Tik
kruopščiai visa tai įvertinus, galima rekomenduoti
vienokius ar kitokius dievirpos kūrinius. Jau Pitagoras,
naudodamas dievirpos kūrinius dvasiniams afektams koreguoti,
teigė, kad pirmiausia reikia surasti tokius dievirpos ritmus ir
melodijas, kurie atitiktų Žmogaus psichoemocinę
būklę. Ir tik po tam tikro laiko, kuris visada yra
individualus, atitinkamais dievirpos kūriniais galima veikti Žmogų norima kryptimi, t. y. nuraminti jį, jam
sugrąžinti dvasinę pusiausvyrą, sukelti
teigiamas stenizuojančias emocijas, pagerinti nuotaiką,
sužadinti Viltis, troškimus ir tolesnio Gyvenimo
siekimus. Šie iš tiesų vertingi Pitagoro patarimai
gali būti laikomi dievirpos terapijos metodikos pagrindu.
Praėjus daugeliui šimtmečių, žymus
rusų psichiatras V. Bechterevas padarė tokią
pačią išvadą. Mokslininkas teigė, kad
ligonis pirmiausia turi išklausyti melodijas,
atitinkančias nuotaiką, vėliau nuosekliai keisti
dievirpos charakterį, kad susidarytų pageidaujama nuotaika.
Stipriausią efektą suteikia nuotaikai gimininga dievirpa.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą