Rimantas gimė 1944 metais liepos 26 dieną Marijampolėje. 1966-aisiais
baigęs Černigovo aukštąją karo aviacijos lakūnų Mokyklą (Ukraina),
tarnavo Lenkijoje, Egipte, Turkmėnijoje. 1975 metais jis baigė
lakūnų-bandytojų Mokyklą ir, kaip talentingas pilotas, buvo pakviestas
dirbti garsiajame Bandymų instititute, Pamaskvės mieste Žukovske. Per
pirmuosius septynerius skraidymų bandymų aerodrome metus Rimantas tapo
pirmos klasės lakūnu-bandytoju, ir kiekvienąsyk aukštesnę kvalifikaciją
jam suteikdavo anksčiau, negu leisdavo valdiškų instrukcijų nustatyti
terminai. Per tą laiką jis įvaldė ir bandė dešimtis skirtingų kovinių ir
transporto lėktuvų, tapo vienu patikimiausiu Bandymų instituto pilotu.
Jam teko skraidyti ir labai aukštai, ir labai dideliais greičiais.
Tačiau 22 kilometrai virš Žemės, triskart už garsą didesnis greitis -
tie jo skraidymų diapozoną nusakantys dydžiai - nedaug pasako apie
buvusią Rimanto kasdienybę. Lakūno stažą paprastai apibūdina ore
praleistų valandų skaičius, tačiau ir šis rodiklis ne ką atspindi -
bandytojų biografijose apstu minučių, kurių su jokiais kitais skridimais
nepalyginsi. Lakūno-bandytojo Duona - kritiniai režimai, ribos, už kurių
savo sąlygas ima diktuoti visai kiti, neįprasti ir grėsmingi dėsniai.
Ne kartą ir ne du Rimantui pavyko išsikapstyti iš kone beviltiškų
situacijų. Jis yra bandęs skristi
reaktyviniu lėktuvu be piloto kabinos gaubto. Šiuo eksperimentu mėginta
išsiaiškinti iki kokio greičio orlaivio pilotas dar gali valdyti lėktuvą
ir išlikti darbingu.
Jį
visada traukė sudėtingi bandymai. Kai vadovybė sprendė, kam pavesti
MiG-29 suktukų programą, jis dienoraštyje užrašė: „Labai norėčiau
skraidyti aš. Aišku, rizikinga ir atsakomybė didelė, bet tokie Darbai
lakūnams-bandytojams duodami ne kasdien ir ne visiems. Pažiūrėsim".
Programa artėjo į pabaigą. Jis buvo jau atlikęs daugybę sėkmingų
suktuko bandymų, kai sykį MiG-29 nepakluso, ir Rimantui teko
katapultuotis. Nors po keturių dienų jis vėl skraidė, tas įvykis kainavo
nemažai: „Komisija užbaigė Darbą. Mane visiškai išteisino. Praėjo jau
metai nuo to įvykio, o iki šiol tęsėsi".
Tačiau bandomieji
skrydžiai buvo tik viena jo veiklos pusė. Beveik visą tą laiką lygia
greta Rimantas dirbo kosmoso programose. Viskas prasidėjo tuomet, kai Tarybų Sąjunga, sekdama amerikiečių pavyzdžiu, nusprendė sukurti
daugkartinį kosminį laivą „Buran". Būsimieji jo pilotai buvo atrinkti
iš patyrusių lakūnų-bandytojų. Kad priprastų prie nesvarumo būsenos ir
neįprastos aplinkos, kandidatus pilotuoti kosminį lėktuvą „Buran" buvo
nutarta pakelti į orbitą įprastais kosminiais laivais „Sojuz".
Kosmonauto kvalifikacija Rimantui buvo suteikta 1980 metais. Praėjus
ketveriems metams jis buvo į orbitą kilusio lakūno-bandytojo Igorio
Volko dubleris. Kitą sykį, kai į kosmosą turėjo skristi jau jis, laivas
per kažkieno neapdairumą buvo sugadintas bandymų barokameroje metu.
Atrodė, kad nemeluos trečias kartas ir dabar Rimantas jau tikrai pakils,
tačiau vadovybė staiga nusprendė, kad Stankevičiui kosminiame laive
nėra vietos, nes grįžtantis į Žemę aparatas turės pargabenti iš kosminės
stoties kažkokį krovinį...
Atidavęs
kosmosui daugiau nei dešimt metų ir begalę jėgų, Rimantas buvo
nusivylęs, juo labiau kad akivaizdžiai strigo „Burano" programa, kuri
kosmonautų-bandytojų grupei nuo pat pradžių buvo didysis masalas ir
iššūkis. Ieškodami, koks lėktuvas galėtų leistis panašia trajektorija,
kaip sunkus, mažais sparnais, be variklių daugkartinis kosminis laivas,
jie išmėgino daug orlaivių ir įvairiausių skridimo režimų. Galiausiai
sutarė, kad arčiausiai teisybės bus bemotoris naikintuvo MiG-25
žemėjimas ir keleivinio Tu-154 trajektorija, kai leidžiantis dviem
lainerio varikliams įjungta atgalinė trauka. Rimantas dešimtis kartų
suvaldė staigiai smunkantį milžinišką, apie šimtą tonų sveriantį Tu-154 su atgal
traukiančiais varikliais. Tokiu režimu jis leidosi ne tik Baikonuro
aerodrome, kur pagal šią programą buvo nutiestas milžiniškas kilimo ir
tūpimo takas, bet ir kai kuriuose oro uostuose Sibire ir Kazachstane.
Vietiniai lakūnai, sykį pamatę, kas tai yra, tų nusileidimų laukdavo
kaip kraupaus spektaklio - eiliniams pilotams būdavo sunku patikėti, kad
taip baisiai smunkantis lėktuvas gali be trenksmo, Ugnies ir dūmų
kamuolių nuriedėti kilimo ir tūpimo taku.
1988 metų lapkritį sovietų kosminis laivas „Buran" buvo pakeltas į
orbitą be kosmonautų - valdomas automatikos, preciziškai tiksliai
nusileido Baikonuro aerodrome. Tačiau Žemės atmosferoje jis pabuvojo
gerokai anksčiau -1985 metų lapkričio 10 dieną šį kosminį laivą pirmą
kartą į orą pakėlė kosmonautai-bandytojai Igoris Volkas ir Rimantas
Stankevičius. Kad kosminis lėktuvas, kuris šiaip jau variklių neturi,
galėtų pakilti ir skristi, inžinieriai buvo pritaisę keturis naikintuvo
Su-27 variklius. Kaip antrasis pilotas ir vadas Rimantas šiuo kosminiu
gigantu į orą kilo kelioliką kartų. Deja, pilotuojamas skrydis į orbitą,
bėgant metams, tolo tarsi dykumos miražas. Rimantas stengdavosi
nerodyti apmaudo, tačiau tyliai sielojosi, o sykį, mums kalbantis,
pasakė negalįs į Lietuvą sugrįžti be kosmoso.
Parengta pagal http://www.lam.lt/lt/leidiniai/straipsniai/atminimo-sparnais-apie-rimant-stankevii-.html
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą