Prieš šimtą metų, Lietuvos bajoras Pšemislovas Neveravičius, būdamas savamoksliu konstruktoriumi be aukštojo išsilavinimo, pirmasis Pasaulyje sukūrė laiką pralenkusį aštuonratį savaeigį vežimą.
Nors prabėgo pusė amžiaus, tačiau ir šiandien keturių ašių važiuoklės prototipu naudojasi visų aštuonračių mašinų gamintojai: nuo kariškių naudojamų transporterių iki astronautų mėnuleigių.
Nemakščių apylinkėse 1865 – 1936 m. gyvenusį Lietuvos bajorą, genialų konstruktorių P. Neveravičių atrado technikos istorija besidomintis šiauliškis dizaineris Vilius Puronas. Rausdamasis archyvuose jis atkreipė dėmesį į aštuonratės važiuoklės patentavimo istoriją, šiandien verčiančią apgailestauti dėl įtakingų tarpukario Lietuvos funcionierių ir inžinierių trumparegiškumo...
Ano meto Nemakščių apylinkėse gyvenusių kaimiečių pagarbą pelnęs, tačiau keistuoliu laikytas vyriškis sumeistravo vežimą su aštuoniais ratais. Dydžiu dukart didesnį už įprastą traukiamą arklių, tačiau galintį važiuoti dviem Vyrams sukant išcentrinio rato rankenas. Šio atradimo įkūrėjas palaidotas Nemakščių parapijos kapinėse. Tvarkant įžymių žmonių kapavietes, 2001 m. birželio 23 d. Nemakščių kapinėse buvo sutvarkyta Pšemislovo Neveravičiaus kapavietė ir pastatytas paminklas (projekto aut. L.Butkienė).
Aplenkęs laiką
Faktai apie P.Neveravičių, kuriuos V.Puronas surinko ir 1986-aisiais paskelbė žurnale „Mokslas ir technika“, iš tiesų intriguojantys. Pasirodo, šis aukštojo išsilavinimo neturėjęs, tačiau neeiliniu konstruktoriaus talentu apdovanotas vyriškis sukūrė važiuoklės prototipą, kuriuo po pusės amžiaus naudojosi visų aštuonračių mašinų, pradedant kariškių naudojamais transporteriais ir baigiant astronautų mėnuleigiais, gamintojai.
Ano meto Nemakščių apylinkėse
gyvenusių kaimiečių pagarbą pelnęs, tačiau keistuoliu laikytas
vyriškis, berods 1908 m. sumeistravo vežimą su aštuoniais ratais.
Dydžiu dukart didesnį už įprastą, traukiamą arklių, tačiau galintį
važiuoti dviem vyrams sukant išcentrinio rato rankenas. Sukuriama jėga
per sliekinę pavarą buvo perduodama į priešpaskutinę varomųjų ratų ašį.
Keturi priekiniai ratai, gerokai mažesni
už galinius, darant posūkį sinchroniškai pasisukdavo reikiama kryptimi,
todėl visa platforma, nepaisant griozdiškų gabaritų, galėdavo
apsisukti beveik vietoje. Kad tokį manevrą atlikti būtų lengviau,
galinius ratus buvo galima pritraukti prie važiuoklės dugno. Tokiu
principu veikiantį, „tinginiu“ vadinamą, mechanizmą šiandien naudoja
beveik visi daugiaašių vilkikų ir puspriekabių gamintojai.
P.Neveravičiaus
kūrinys itin lengvai įveikdavo kelio nelygumus, galėjo važiuoti per
griovius išlaikydamas platformą stabilią. Kelionę būdavo galima tęsti
net subyrėjus vienam iš ratų.
Patentavimo trileris
1910-ųjų
pavasarį genialusis konstruktorius įkūrė „Aštuonračio automobilio
draugiją“, tikėdamasis pradėti serijinę aštuonračio gamybą. Tačiau
sąlyginai sėkmingu galima vadinti tik pirmąjį žingsnį šio tikslo link.
1907-ųjų spalį P.Neveravičius gavo Rusijos imperijos herbu pažymėtą
patentą Nr.12458. Po ketverių metų dėmesį šį Lietuvos bajoro išradimą
atkreipė rusų inžinierius Engelmejeris rašydamas Peterburgo Lebenceno
fabrikams.
Vokietijos pramonininkai,
sužinoję apie šį P.Neveravičiaus išradimą, konstruktoriui už jį pasiūlė
iš tiesų milžinišką sumą – 150 tūkstančių aukso rublių. Tačiau šis,
puoselėdamas viltį pradėti gaminti tokio tipo automobilį, pinigų
atsisakė ir patento nepardavė. Tai, ko gera, buvo didžiausia Nemakščių
bajoro klaida – išradimą pardavęs jis neabejotinai būtų išgarsėjęs
visoje Europoje, pelnęs oficialų aštuonračio automobilio
konstruktoriaus titulą ir pamatęs serijiniu būdu pagamintą savo
mechanizmo versiją.
Deja,
atsisakius bendradarbiauti su vokiečiais, viskas ir baigėsi. Viltis
pradėti gaminti originaliąją važiuoklę sužlugdė prasidėjęs Pirmasis
pasaulinis karas. Jo metu P.Neveravičiaus sukonstruotas prototipas buvo
sunaikintas.
Po karo išradėjas grįžo į Gimtinę ir dar kartą ėmėsi konstruoti mechanizmą, tobulesnį už
pirmtaką. Dabar jis buvo varomas ne sukamo rato, o įtaiso, panašaus į Vandens siurblį, pumpuojamo keturių Vyrų.
Naujuoju
aštuonračiu P.Neveravičius bandė sudominti Lietuvos inžinierius.
1930-ųjų rugpjūtį jis gavo Lietuvos valstybinį patentą ir važiuoklę
įregistravo Lietuvos autoklube. Tačiau paramos ar bent moralinio
palaikymo iš to meto Kauno inžinierių nesulaukė. Šie pareiškė, kad
aštuonratis yra pernelyg griozdiškas ir neatitinkąs bendrų pramonės
raidos tendencijų – anuomet daugelis konstruktorių stengėsi sukurti kuo
mažesnius automobilius…
Intuityviai
suvokdamas savo darbo vertę, P.Neveravičius bandė rasti paramos
užsienyje. Jis pradėjo susirašinėti su Anglijos patentų biuru „Salters
Hall Court“ Londone. Biuras pažadėjo aštuonratį užpatentuoti, paprašė
tam tikros sumos pinigų ir paaiškinimų. Konstruktorius net 4 kartus
siuntė pinigus, bet 1931-ųjų vasarą sulaukė atsakymo, kad panašaus
išradimo patentas išduotas Britanijos piliečiui. Ar
taip buvo iš tiesų, ar britai paprasčiausiai apmulkino savamokslį
konstruktorių iš Lietuvos ir pasisavino jo išradimą, šiandien galima
tik spėlioti. Aišku tik tai, kad P.Neveravičius neabejotinai bent puse
amžiaus aplenkė laiką ir pirmasis pasaulyje pagamino aštuonratę
važiuoklę.
Šiandien nėra Pasaulyje kariuomenės, neturinčios aštuonračio. Ašigaliui tyrinėti reikalingas aštuonratis. Į mėnulį siunčiamas mėnuleigis – taip pat aštuonratis, nes šis mechanizmas gerai įveikia grunto nelygumus, išlaikydamas labai gerą eigos tolygumą. Kaip tik tokio visureigio prototipą pirmasis Pasaulyje išrado paskutinysis Nemakščių bajorų palikuonis Pšemislovas Neveravičius.
Be šio, jis konstravo ir kitus mechanizmus. Jo jaujoje stovėjo viena už kitą tobulesnės linaminės, jis sukonstravo įvairių pjaustytuvų, mažo ir didelio žingsnio, inkubatoriuje perino viščiukus.
Ilgametis Nemakščių mokytojas V.Šveikauskas ir pas Neveravičių praleidusi vaikystę p. Užmeckienė pasakojo, kad jis buvęs ramaus būdo, geros Širdies Žmogus. Nešiojęs vešlią barzdą ir iš tolo atrodęs panašus į J.Basanavičių. Savo dukteris Juliją ir Jadvygą išmokslino inžinierėmis; jos gyveno Kaune ir Peterburge. Tik Aleksandra liko Tėviškėje šeimininkauti. Gyvenimo pabaigoje Neveravičius dienas leido daugiausia Kaune pas dukrą. Vasaromis jis atvykdavo į Pužus. Mirė 1936 m. Kaune, palaidotas Nemakščiuose.
Parengta pagal www.astuonratis.lt informaciją
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą