Esõs arba Doros,
vidinė Kultūra. Tokios Kultūros neturi didingų pastatų, rūmų,
piramidžių, šventyklų, ir kitų formos dalykų – tai vadinamosios
pagrindo, pamato Kultūros. Dorinis pamatas ir sąlygojo mūsų išlikimą.
Tai pati Kalba liudija. Atsiverskit mūsų Didįjį Žodyną, suraskit žodžius
su šaknimi skaist- – jų ten
yra virš šimto! Akivaizdu, kad skaistumo sąvoka buvo gana reikšminga.
Tai
plačiai vartota sąvoka: skaistus veidas, skaistus būdas, rūbas, ežeras,
skaisti Siela, pasak D. Poškos, skaisti ir Kalba… Bendrai paėmus,
skaistumas reiškė išorinio Grožio (spindintis, šviesus, skaidrus,
tyras) ir vidinio (doras, taurus, garbingas, malonus) dermę. Netgi yra
toks žodis kaip skaistaturgis
(paskutinis
turgus prieš Kalėdas, į kurį suvažiuodavo jaunimas). Skaistumas buvo
lemiantis Tautos bruožas. Skaistumo sąvoka buvo taikoma ne tik mergelei
ar Vaikams, bet ir Senoliams. Apie tai kalba pirmosios saujos bėrimo
paprotys. Pradedant sėją, pirmąją saują išberdavo skaistus Žmogus: Vaikas arba Senelis.
Pasak Vydūno, tik skaisti Tauta galėjo ne tik atsilaikyti 200 metų prieš kryžiuočius, bet ir juos įveikti.
Senoji Baltų, kaip ir kitos pagrindo Kultūros, buvo paprotinė, daugiau
instinktyvi ar pasąmoninė, nei sąmoningai suvokta. Todėl irstant
senajai Gyvenimo sanklodai, ji beveik išnyko ir visai išnyks, jei jos
neperkeisim į sąmoningą, vertybinį lygį, nepritaikysim,
neaktualizuosim dabartyje. Tad tyrinėdami Protėvių Pasaulį, mes
pirmiausia siekiame ją lyg pratęsti, perkelti į mūsų dienas – jau
kaip įsisąmonintą kokybę. Naujai suvokta Skaistos Kultūra turėtų būti
pagrįsta jau asmeniniu sąmoningumu ir ją iš dalies būtų galima
palyginti su tai, kas Rytų Kultūrose vadinama nušvitimu ar prašviesėjimu.
Kai Lietuvis praranda skaistumą, dorumą, padorumą, labai greit
„sugenda“. Lyg tas baravykas: išnešei iš Miško, ir per tris dienas
sunyko. Senieji skaistumo, dorumo reikalavimai buvo paprotiniai, paremti
daugiau bendruomenine, nei asmenine atsakomybe, todėl kai toks Žmogus
„ištrūksta“ iš papročių, jis lieka tarsi be nieko, be apsaugos.
Tada atsiranda didelis pavojus greitai sugęsti, nes trūkstant
asmeninio sąmoningumo jis lengvai prisiima įtakas.
Todėl buvusias dorines vertybes būtina „pakelti“ iki
sąmoningo jų suvokimo. Pirmas žingsnis – suvokti, ar ta Skaista gerai ar negerai, reikalinga ar ne ir pasirinkti: esu
būtent šioj barikadų pusėj. Tada argumentas, kiek Skaista buvo išlaikyta
ar ne, nėra toks svarbus. Svarbiausia, kad aš pats esu šitos Kultūros
pusėje. Sparčiai perkainojamų vertybių laikais turim pirmiausia
pasirinkti, išsakyti savąją poziciją ir tuo gyventi.
Žmoguje
kovoja dvi priešingos jėgos, o Skaista – tai būsena. Sekant gelmine
psichologija, galima ją pavadinti trečiuoju centru, stebinčiuoju, kuris
tik stebi, nedalyvauja, tačiau yra suvokiantysis. Kiekviename Žmoguje yra tai, kas dieviška, vadinamoji
dieviškoji kibirkštis, kurią visai tinka vadinti ir Skaista ar
skaistumu.
Dabartinio Žmogaus Sąmonę dažniausiai valdo baimė, nerimas, nes jis
yra materialistas, susitapatinęs su kūnu, forma. O dar Vydūnas sakė:
su kuo susitapatinsi, tuo ir pats tapsi, su pragaištančiu (su kūnu)
susitapatinsi, su juo kartu ir pragaiši. Taigi Žmogui reikia save
pajausti esant ne tik kūnu. Gyvenimo įvairovei, kuri kartais gana
skaudi, Žmogus gali atsiverti tik tada, kai įgyja ta nematomą – dvasinį – pagrindą, kai jaučia save kaip dvasinę būtybę, kaip Sielą,
kuri gyvena kūne. Tada Žmogus įgauna pasitikėjimo, kad yra, buvo ir
bus. Štai tokio pagrindo, savęs, savasties, savosios Esmės ieškojimas
ir suradimas, manau, yra vienas iš pagrindinių šiuolaikinio Žmogaus uždavinių.
Kai jis šitą pagrindą suranda, įgauna visai kitą pasaulėjautą,
kitaip priima visa, ką jam Gyvenimas pateikia: džiaugsmus ir skausmus,
netektis ir laimėjimus, gimimo, mirties klausimus. Manau, kad Gyvenimo
kokybė priklauso pirmiausia nuo pasaulėžiūros.
Dažnai
sakau, kad Žmogus turi būti tekantis. Kaip upė: ta pati, o vis kitokia,
kažką atneša, kažką nuneša. Išgyvenimus, skaudulius reikia priimti,
praleisti per save, padėkoti
už juos ir paleisti, nekrauti savyje. Girdėjau pasakojant apie Motiną,
pokariu palaidojusią penkis Sūnus, kritusius kovoje: guli kryžiumi ant
paskutiniojo sūnaus kapo, verkia, bet priima netektį: „Ačiū Dievui
ir už šitą kryželį…“. Arba „Visą mielą naktelę
praverkiau…“ – tai iš tautosakos lobyno. Visą naktį praverkiau,
bet naktelė vis tiek miela… Tai Esmės, vidinės Kultūros bruožas –
iškentėti, išverkti ir – paleisti, nenešioti savyje sunkumo, širdgėlos.
Tai tarsi tekančios upės sugebėjimas nuolat atsinaujinti. Iškentėt reikia, kančios priėmimas paverčia ją patirtimi,
o nepriėmimas – nešiojamu sunkumu. Nuotaka pirmąją vestuvių pusę
verkia, bet antrąją – džiaugiasi. Ir net juokinama ji. Priimti kančią
reikia, kad ir kokia ji būtų, tačiau nevadinti jos skaudumu, bet –
patirtimi. Tačiau taip gyventi gali tik vidiniai prabudęs – skaistus Žmogus. Tas, kuris gali būti tiek save stebintis ir susivokęs, kad įžeidėjui
gali pasakyti: ne „jis mane įžeidė“, o „aš įsižeidžiau“
arba – „neįsižeidžiau“.
Kai
vis daugiau pasigirs balsų, įspėjančių, kad mūsų laukia
susinaikinimas, gal tik tada Žmonija atsikvošės. Labiausiai galbūt padėtų
išaugimas iš materialistinės pasaulėvokos. Tada Doros Kultūra savaime
taptų paklausesnė. Senojoje
mūsų Kalboje Žodis Dora turėjo
plačią prasmių skalę. Jis reiškė: dorumą, sutarimą, sandorą,
tinkamumą, naudingumą. Pavyzdžiui: „Juodajai Žemei daugiau Doros
prideda smiltys už mėšlą“; arba „Nebus Doros ir rytoj“ (oras
nepasitaisys). Viskas, ką darau,
yra dora ar nedora. Juk Dorà ir darà artimi Žodžiai.
Gyvenimo prasmė yra gyventi. Kai Mes per daug pradedam galvoti apie Gyvenimo prasmę – prarandi Gyvenimo džiaugsmą., nes lieka tik „būtina“,
„privalau“… Bet ir kai visiškai apie tai negalvojam, vėlgi blogai.
Darna yra vidurys. Jei
esi senojo Tikėjimo Žmogus, turi būti tikrai doras ir gyvenantis
santarvėje su savimi, su kitais bei su Gamta. Manau, kad tokie Žmonės
yra laukiami ne tik krikščionybėje, bet ir kitose religijose. Priešiškumas
kyla tik dėl to, kad nesiaiškinama Esmės, t. y. kas slypi po sąvokomis,
o žiūrima tik į formą, tik į pavadinimą.
Parengta pagal Aleksandro Žarskaus straipsnį "Apie pasaulėžiūrą, esmę ir virsmus" http://www.vydija.lt/straipsniai/Zarskaus%20pokalbis%20su%20Giedraiciu.htm
1 komentaras:
straipsnis, kuris praturtina dieną
Rašyti komentarą